![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Centrul de greutate se calculeaza in functie de coarda medie aerodinamica (CMA)
Exemple de determinare grafica a CMA pentru diferite forme de aripi.
Figura 1 arata modul de calculare a CMA , ca prim pas in aflarea centrului de
greutate (CG)(fara a mai face apel la calcule complexe), pentru o aripa
trapezoidala.
1. Se unesc punctele A cu E1, A1 cu E, rezultand punctul D
2. Se determina pozitia punctelor B si B1, astfel incat AB=DE1 si A1B1=DE
3. Se determina punctul C, la jumatatea lui BD
4. Se determina punctul C1, la jumatatea lui B1D
5. CMA se afla la intersectia BC1 cu B1C, paralela cu AA1 si EE1
Figura 2 arata metoda grafica pentru determinarea CMA a unei aripi de forma
neregulata.
Se
imparte aripa de sectiune neregulata conform figurii, in sectiunile A si B.
1. Se determina CMA pentru sectiunea A.
2. Se determina CMA pentru sectiunea B.
3. Se calculeaza suprafata sectiunii A.
4. Se calculeaza suprafata sectiunii B.
5. Se deduce pozitia CMA pentru toata suprafata, determinand valoarea X
(vezi figura), folosind relatia matematica:
X= [(Arie A)*(a)+(Arie B)*(b)] / [(Arie
A)+(Arie B)]
6. Limitele anterioare si posterioare ale CMA sunt date de liniile
punctate marcate cu c si d.
Figurile
3a-3e arata felul in care metodele descrise mai sus sunt aplicate diverselor
variante de bi- si multiplane...
Limitele centrului de greutate (CG) in functie de CMA
Odata ce pozitia CMA a fost determinata , pozitia CG se considera, dupa cum
urmeaza:
1. Pentru biplane, triplane si monoplane cu aripa sus, pozitia CG se va situa
intre 22% si 34% din CMA fata de bordul de atac al aripii (situate cel mai in
fata, in cazul bi- si multiplanelor).
2. Pentru monoplane cu aripa mediana sau joasa, pozitia CG se va situa intre 18%
si 30% din CMA, fata de bordul de atac.
Pentru oricare din variantele de mai sus, se porneste cu CG situat cat mai
inspre bordul de atac. Odata cu acomodarea cu aeromodelul si dobandirea unor
deprinderi de pilotaj, se poate muta centrul de greutate ceva mai in spate,
inspre limita dinspre bordul de fuga, obtinand o manevrabilitate superioara...
in detrimentul stabilitatii...
Prelucrare dupa RADIO CONTROL MODELS & ELECTRONICS, Martie 1987